Η ΝΑΝΑ ΤΟΥ ΕΜΙΛ ΖΟΛΑ

 Nana

 Σε αυτή την ανάρτηση, αποφάσισα να παρουσιάσω ένα από τα πιο γνωστά έργα της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Αναφέρομαι στη Νανά του Εμίλ Ζολά. Την πόρνη πολυτελείας (κοκότα) που με σχεδόν κανένα ταλέντο, παρά μόνο την ομορφιά της, κατάφερε να μπει στα μεγάλα σαλόνια της σοβαροφανούς υψηλής κοινωνίας της Γαλλίας και να αποτελέσει την πέτρα του σκανδάλου.


Οι περιγραφές του Ζολά σίγουρα συμβάλλουν στη λογοτεχνική αξία της «Νανάς». Από εκεί και πέρα οι ήρωες κινούνται όλοι ορμώμενοι από τα ένστικτά τους και στις περισσότερες περιπτώσεις η πεζότητα τους σε εκπλήσσει. Μεγάλη σημασία έχουν και οι πολιτικοκοινωνικές συνθήκες (μοναρχία) που επικρατούσαν στη Γαλλία την εποχή συγγραφής του βιβλίου και κυρίως η καθεστηκυία τάξη την οποία θέλει να στηλιτεύσει ο Ζολά.
Η Νανά είναι η προσωποιήση της απληστίας, του αριβισμού, του ναρκισσισμού και της κυνικότητας και δε νομίζω οτι κάποιος αναγνώστης θα τη συμπαθήσει ή έστω θα κατανοήσει την αλλοπρόσαλλη συμπεριφορά της. Ο Ζολά, λοιπόν, περιγράφει με τον πλέον γλαφυρό τρόπο, την αβρότητα μιας κοινωνίας που η ηδονή και το χρήμα είναι οι μόνες «αξίες» που την καθορίζουν και που φυσικά όλη αυτή η παράλογη φρενίτιδα δεν μπορεί παρά να έχει τις τραγικές συνέπειές της.

image

 Προσωπικά δεν μπορώ να πω ότι απόλαυσα το βιβλίο, καθώς βρήκα αργό το ρυθμό της πλοκής στις πρώτες σελίδες και γιατί ενοχλήθηκα από την έλλειψη αξιοπρέπειας των ηρώων παρόλο που ξέρω ότι αυτός ήταν ο στόχος του συγγραφέα. Όμως αυτό αποτελεί καθαρά προσωπική άποψη, και ουδεμία πρόθεση έχω να κρίνω ένα έργο που κατέχει υψηλή θέση στην παγκόσμια λογοτεχνία. Ένα έργο που αποτελεί από τα πιο αντιπροσωπευτικά δείγματα του ρεύματος του Νατουραλισμού. Για αυτό το τελευταίο και μόνο αξίζει να το διαβάσετε!

(Εγώ το διάβασα από τις εκδόσεις 4π σε μετάφραση Μαρίας Γαβαλά. Δεν ξέρω αν ήταν η καλύτερη επιλογή από τις υπόλοιπες εκδόσεις που κυκλοφορούν. Η έκδοση παρουσιάζεται στην παρακάτω φωτογραφία. Είναι 364 σελίδες με αρκετά μικρή γραμματοσειρά)

Νανά_Εμίλ_Ζολά

16 thoughts on “Η ΝΑΝΑ ΤΟΥ ΕΜΙΛ ΖΟΛΑ

  1. Ο/Η cherrybookish λέει:

    Θελω να διαβασω την Therese,απο αυτον πιστεύω! Οταν σκεφτομαι αυτα τα βιβλια μου έρχονται στο μυαλο μισο βυθισμένα στο σκοταδι δωματια,φορτωμενα με επιπλα κτλ της εποχής και εχω την αισθηση της σκονης στην μύτη μου!

    Αρέσει σε 1 άτομο

  2. Ο/Η Ιο λέει:

    Καλησπέρα, και εγώ την Νανά την διάβασα από την σειρά παγκόσμιας λογοτεχνίας και δεν με ενθουσίασε. Παρόλα αυτά, κάποια στιγμή θα ήθελα να διαβάσω την Ταβέρνα, το βιβλίο που προηγείται της Νανάς και επικεντρώνεται στον απλό λαό!

    Αρέσει σε 1 άτομο

    • Ο/Η cocooning cat λέει:

      Καλησπέρα και σε εσένα!
      Άρα δεν ήταν μόνο δική μου παραξενιά. Θεωρώ ότι η απόδοση δεν ήταν η καλύτερη δυνατή.
      Θέλω κι εγώ να διαβάσω κι άλλα έργα του Ζολά. Όμως σίγουρα αυτή τη φορά θα προσέξω ποια έκδοση είναι η πιο προσεγμένη! 😉

      Μου αρέσει!

  3. Ο/Η oneiraparamithiou λέει:

    Του 1880 είναι, αν θυμαμαι σωστα;;
    Απίστευτες οι συμπτώσεις, διάβαζα για αυτό συνεχώς σε ένα λογοτεχνικό σεμινάριο που τελείωσα τον περσινό χειμώνα και ήθελα να πιάσω το βιβλίο στα χέρια μου. Και τώρα έρχεσαι και με…προλαβαίνεις! Πολύ ωραία η περιγραφή σου…Μην ξεχνάμε όμως ότι το ρεύμα αυτό του Νατουραλισμού – του οποίου η Νανά και αποτελεί εξέχον δειγμα- είναι ακριβώς αυτό: περιγραφές της φύσης αυτής καθώς είναι και των τοπίων, χωρίς προσπάθεια ρομαντικού εξωραϊσμού, αλλά ταυτόχρονα και ρεαλιστική απόδοση των πιο μύχιων και άγριων ενστίκτων της ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ φύσης. Τα ιδανικά και ο ιπποτισμός του προηγούμενου ρεύματος – του Ρομαντισμού – μας έχουν αφήσει χρόνους!

    Μου άρεσουν πάντως πολύ οι ξεχωριστές και δύσκολες λογοτεχνικές επιλογές σου, Παναγιώτα μου. Μπράβο σου!

    Αρέσει σε 3 άτομα

    • Ο/Η cocooning cat λέει:

      Ναι, έχεις δίκιο! Νατουραλισμό αποφάσισα να διαβάσω, οπότε σίγουρα θα έπεφτα σε λογοτεχνικούς χαρακτήρες που τα σκοτεινά ένστικτά τους, τους καθοδηγούν… Απλά, μάλλον δεν είναι το αγαπημένο μου ρεύμα! 😳 ( Όλα μου φωνάζουν, πως είμαι ρομαντική, μήπως; )
      Ένας λόγος που διάβασα τη «Νανά», είναι γιατί έπρεπε να διαβάσω Ζολά! Όμως θεωρώ ότι το βιβλίο με κούρασε κυρίως λόγω της μετάφρασής του, που μάλλον δεν ήταν η καλύτερη δυνατή.

      Αρέσει σε 1 άτομο

  4. Ο/Η Eleni ouz λέει:

    Από Εμίλ Ζολά είχα διαβάσει πριν χρόνια την «Ταβέρνα» και θυμάμαι μου είχε φανεί αρκετά κουραστική η γραφή του, δύσκολη ίσως. Αλλά οι περιγραφές του Παρισιού και οι σχέσεις των απλών εργατών είχαν μια βαθιά γοητεία.
    Τη Νανά την πήρα πρόσφατα από τις Pocket εκδόσεις του Μεταίχμιου. Αλλά πάντα με κρατάει κάτι πίσω και δεν το διαβάζω….

    Αρέσει σε 1 άτομο

    • Ο/Η cocooning cat λέει:

      Κι εμένα με κούρασε η Νανά κάπως, αλλά νομίζω σε ένα βαθμό πρέπει να οφείλεται η – όχι και τόσο καλή- μετάφραση. Και σε αυτό το βιβλίο έχει περιγραφές, ειδικά στην αρχή πήγα να κάνω χαρακίρι σε φάση :<>, αλλά έτσι είναι η λογοτεχνία… Περιγραφές…😋
      Διάβασε το! Μια ψυχή που είναι να βγεί… (Αστειεύομαι!) Δεν
      είναι κακό βιβλίο! Απλά, όχι του στιλ μου… Σίγουρα όμως έχει την αξία του! Αδιαμφισβήτητα…

      Μου αρέσει!

  5. Ο/Η pote-pote tin kiriaki λέει:

    Θα συμφωνήσω απόλυτα με την κριτική σου! Ενώ είμαι λάτρης του κλασικού βιβλίου, το συγκεκριμένο με παίδεψε πολύ. Ούτε με τους ήρωες κατάφερα να δεθώ (πως να δεθείς άλλωστε έτσι όπως είναι?), ούτε η πλοκή μ’ ενθουσίασε

    Αρέσει σε 1 άτομο

Σχολιάστε

